Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje
Prieš 400 metų buvo pirmąkart buvo išleistas garsiausias Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus lotyniškos poezijos rinkinys Lyricorum libri tres (1625 m.), dėl to 2025-ieji metai Lietuvoje paskelbti Baroko literatūros metais. Abiejų Tautų Respublikos neolotyniškasis jėzuitų poetas Sarbievijus buvo vadinamas krikščioniškuoju arba sarmatiškuoju Horacijumi. Jo teorinės mintys apie poeziją ir retoriką tebėra vertinamos ir įkvėpia vis naujus Baroko literatūros ir autorių tyrimus, tad šis jubiliejus suteikia galimybę patyrinėti Baroko literatūrinės kultūros mastą ir įvairovę, kuri pastaraisiais dešimtmečiais sulaukė didelio susidomėjimo tiek akademiniame pasaulyje, tiek populiariojoje kultūroje. Šia proga Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas bei Vilniaus universiteto Filologijos fakultetas rengia tarptautinę mokslinę konferenciją „Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje“, kuri vyks 2025 m. rugsėjo 25–27 d. barokiniame Vilniuje.
Daugiadisciplininės konferencijos tikslas – paskatinti diskusiją apie „ilgojo XVII a.“ (nuo XVI a. pabaigos iki XVIII a. vidurio) literatūrinę kultūrą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Šis istorinis laikotarpis, susijęs su dramatiškais pokyčiais ir visuotine kultūros krize, dažnai apibūdinamas prieštaringai, nuolatinėje įtampoje tarp proto ir jausmų, griežtos struktūros ir aistrų bei pan. Atsižvelgdami į šį prieštaravimą, kviečiame nagrinėti Baroko literatūrą ir jos raišką per dinamiškos proto (ratio), emocijų (affectus) ir jausmų (sensus) sąveikos prizmę, kurią galima įžvelgti įvairiuose šio laikotarpio žanruose ir vėlesnėje jų recepcijoje, išlaikančioje barokinę dvasią.
Kviestiniai pranešėjai

Ona Dilytė-Čiurinskienė
Vyr. mokslo darbuotoja, LLTI
Prof. Stephen Harrison
Oksfordo universiteto profesorius
Michał Heintze
The Reception of Sarbiewski's Poems in the Engravings of Pieter Soutman (ca. 1580–1657)
Michał Heintze
Adam Adam Mickiewicz University
The Reception of Sarbiewski's Poems in the Engravings of Pieter Soutman (ca. 1580–1657)
Keywords: Sarbiewski, Pieter Soutman, engravings
The topic I have chosen is a chapter of my dissertation on the reception of Sarbiewski. I was able to find four engravings by the Dutch engraver Pieter Claesz Soutman, for which the inscriptions were taken from Sarbiewski's poems. In doing so, the artist omitted that the author of the words he quoted was Sarbiewski. This is interesting in view of the fact that the engravings were most likely created before 1640, while the poet was still alive, in the Protestant city of Haarlem. In my speech, I would like to present the engravings I found and discuss their content in relation to Sarbiewski's poems. Claesz Soutmann lived in Warsaw for some time and was a painter to Sigismund III Vasa. It was probably there that he became acquainted with Sarbiewski's work. I would like to conclude my speech with an in-depth reflection on the reception of Sarbiewski in Protestant circles (a similar choice of topics as, for example, in the reception of Sarbiewski's poems into English).