Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje
Prieš 400 metų buvo pirmąkart buvo išleistas garsiausias Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus lotyniškos poezijos rinkinys Lyricorum libri tres (1625 m.), dėl to 2025-ieji metai Lietuvoje paskelbti Baroko literatūros metais. Abiejų Tautų Respublikos neolotyniškasis jėzuitų poetas Sarbievijus buvo vadinamas krikščioniškuoju arba sarmatiškuoju Horacijumi. Jo teorinės mintys apie poeziją ir retoriką tebėra vertinamos ir įkvėpia vis naujus Baroko literatūros ir autorių tyrimus, tad šis jubiliejus suteikia galimybę patyrinėti Baroko literatūrinės kultūros mastą ir įvairovę, kuri pastaraisiais dešimtmečiais sulaukė didelio susidomėjimo tiek akademiniame pasaulyje, tiek populiariojoje kultūroje. Šia proga Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas bei Vilniaus universiteto Filologijos fakultetas rengia tarptautinę mokslinę konferenciją „Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje“, kuri vyks 2025 m. rugsėjo 25–27 d. barokiniame Vilniuje.
Daugiadisciplininės konferencijos tikslas – paskatinti diskusiją apie „ilgojo XVII a.“ (nuo XVI a. pabaigos iki XVIII a. vidurio) literatūrinę kultūrą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Šis istorinis laikotarpis, susijęs su dramatiškais pokyčiais ir visuotine kultūros krize, dažnai apibūdinamas prieštaringai, nuolatinėje įtampoje tarp proto ir jausmų, griežtos struktūros ir aistrų bei pan. Atsižvelgdami į šį prieštaravimą, kviečiame nagrinėti Baroko literatūrą ir jos raišką per dinamiškos proto (ratio), emocijų (affectus) ir jausmų (sensus) sąveikos prizmę, kurią galima įžvelgti įvairiuose šio laikotarpio žanruose ir vėlesnėje jų recepcijoje, išlaikančioje barokinę dvasią.
Kviestiniai pranešėjai

Ona Dilytė-Čiurinskienė
Vyr. mokslo darbuotoja, LLTI
Prof. Stephen Harrison
Oksfordo universiteto profesorius
Jolanta Rzegocka
On (Jesuit) Spoiling the Pleasure of the Time: Sarbiewski’s Vanitative Epigrams in Polish-Lithuanian Jesuit Playbills
Jolanta Rzegocka
Ignatianum University in Krakow
On (Jesuit) Spoiling the Pleasure of the Time: Sarbiewski’s Vanitative Epigrams in Polish-Lithuanian Jesuit Playbills
Keywords: Jesuit theatre, playbills, Vilnius, Braniewo, Sarbiewski, Epigram CXIX, Scotland, danse macabre, Shrovetide, Alexander super mensas (1716), Orgia Bacchi (1738)
This paper examines how mid-eighteenth-century Polish-Lithuanian Jesuit performative culture was shaped by the poetry of Maciej Kazimierz Sarbiewski, particularly his Epigram CXIX from the Epigrammatum Liber. While Jesuits prioritized moral and catechetical goals over historical accuracy in their school theatre, they rarely compromised on dramatic storytelling. The rich depths of Scottish history provided compelling narratives that Jesuit playwrights eagerly explored. Much like Shakespeare’s Scottish play, which was loosely based on 11th-century events, the two surviving Jesuit Shrovetide playbills - Alexander super mensas (Vilnius, 1716) and Orgia Bacchi (Braniewo, 1738)—creatively retell the reign of King Alexander III of Scotland (1241–1286).