Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje

Prieš 400 metų buvo pirmąkart buvo išleistas garsiausias Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus lotyniškos poezijos rinkinys Lyricorum libri tres (1625 m.), dėl to 2025-ieji metai Lietuvoje paskelbti Baroko literatūros metais. Abiejų Tautų Respublikos neolotyniškasis jėzuitų poetas Sarbievijus buvo vadinamas krikščioniškuoju arba sarmatiškuoju Horacijumi. Jo teorinės mintys apie poeziją ir retoriką tebėra vertinamos ir įkvėpia vis naujus Baroko literatūros ir autorių tyrimus, tad šis jubiliejus suteikia galimybę patyrinėti Baroko literatūrinės kultūros mastą ir įvairovę, kuri pastaraisiais dešimtmečiais sulaukė didelio susidomėjimo tiek akademiniame pasaulyje, tiek populiariojoje kultūroje. Šia proga Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas bei Vilniaus universiteto Filologijos fakultetas rengia tarptautinę mokslinę konferenciją „Ratio, affectus, sensus: Literatūrinė baroko kultūra Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje“, kuri vyks 2025 m. rugsėjo 25–27 d. barokiniame Vilniuje.

Daugiadisciplininės konferencijos tikslas – paskatinti diskusiją apie „ilgojo XVII a.“ (nuo XVI a. pabaigos iki XVIII a. vidurio) literatūrinę kultūrą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Šis istorinis laikotarpis, susijęs su dramatiškais pokyčiais ir visuotine kultūros krize, dažnai apibūdinamas prieštaringai, nuolatinėje įtampoje tarp proto ir jausmų, griežtos struktūros ir aistrų bei pan. Atsižvelgdami į šį prieštaravimą, kviečiame nagrinėti Baroko literatūrą ir jos raišką per dinamiškos proto (ratio), emocijų (affectus) ir jausmų (sensus) sąveikos prizmę, kurią galima įžvelgti įvairiuose šio laikotarpio žanruose ir vėlesnėje jų recepcijoje, išlaikančioje barokinę dvasią.

Kviestiniai pranešėjai


Ona Dilytė-Čiurinskienė
Vyr. mokslo darbuotoja, LLTI
Prof. Stephen Harrison
Oksfordo universiteto profesorius
Tomas Riklius

Tomas Riklius

Sarbiewski’s Theoretical Intersections with the Post-Tridentine Intellectual Sphere

Tomas Riklius

Vilnius University

 

Sarbiewski’s Theoretical Intersections with the Post-Tridentine Intellectual Sphere

Keywords: Sarbiewski, discors concordia, literary theory, aesthetic categories, post-Tridentine art theory

In the theoretical work 'De acuto et arguto', written in the first half of the 17th century, Maciej Kazimierz Sarbiewski succinctly describes the poetic and literary principles of the Baroque as 'discors concordia'. For Sarbiewski, it was a rational result of the juxtaposition of unlikely conjunctions, i.e. acutum ('sharpness') and argutum ('wit'), and the merging of classical concepts with the Renaissance worldview. It seems evident that these concepts share the same spirit and intellectual premises as the post-Tridentine categories of aesthetic evaluation intended for sacred painting. In this paper I explore the theoretical background of Sarbiewski's theory, revealing its intellectual connections with the aesthetic categories of sacredness, historicity, verisimilitude, and modesty articulated in the art theory treatises of concurrent Catholic scholars such as Giovanni Andrea Gilio, Federico Borromeo, Antonio Possevino, and Gabriele Paleotti.

Partneriai


Vilnius university logo
LLTI logo